06 mei 2025
—
Geschreven door
Bert D'hondt
—
2 minuten
Nieuwe afstandsregel voor windturbines in de maak: wat verandert er?
Wetgeving
In Vlaanderen bestonden er tot voor kort geen expliciete afstandsnormen tussen windturbines en woonzones. Tot op heden werd het kader bepaald via een afwegingskader zoals vastgelegd in de Omzendbrief OMV/2024/1. Dit betekende dat een projectontwikkelaar in principe geen vaste afstand moest respecteren tot woningen, zolang de hinder binnen de geldende normen bleef.
Nieuwe afstandsregel voor windturbines
Met de steeds groter wordende windturbines wil Vlaams minister Jo Brouns daar verandering in brengen. Hij pleitte voor de invoering van een vaste afstandsnorm van drie keer de tiphoogte van de windturbine tot de dichtstbijzijnde woning. Bij een tiphoogte van 250 meter zou dat dus neerkomen op een minimale afstand van 750 meter.
Concrete aanleiding: Gentse kanaalzone
De voorgestelde beleidswijziging volgde op een recent vergunningsdossier in de Gentse kanaalzone. Daar werd de omgevingsvergunning voor één van de vier geplande windturbines van Engie Electrabel en Katoen Natie geweigerd. De tiphoogte bedroeg 266,5 meter, terwijl de afstand tot de dichtstbijzijnde woning slechts 280 meter was. Volgens de minister: té dicht.
Vlaamse regering beslist: vaste afstandsregels worden ingevoerd
Op 23 mei 2025 werd het voorstel bevestigd door de Vlaamse regering. Er komen voortaan vaste afstandsnormen voor windturbines in woongebieden. Voor turbines vanaf 200 meter hoogte moet een minimale afstand van drie keer de tiphoogte tot woningen worden gerespecteerd. Maar wanneer uit de beoordeling blijkt dat er geen negatieve impact is op de goede ruimtelijke ordening kan een project alsnog vergund worden, ook wanneer de vuistregel strikt genomen niet wordt gehaald.
Een grondige ruimtelijke of landschappelijk studie is dus noodzakelijk.
In industrie- en havengebieden blijven de bestaande milieunormen gelden, zonder bijkomende afstandsvereisten. Ook vervangprojecten van bestaande kleinere turbines in woongebied blijven mogelijk, mits ze voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Afstemming met praktijken in buurlanden
De nieuwe Vlaamse aanpak sluit aan bij hoe buurlanden zoals Duitsland en Nederland omgaan met de inplanting van windturbines. Ook daar gelden gelijkaardige afstandsregels, om juridische duidelijkheid te bieden en omwonenden beter te beschermen.
Wat met lopende of toekomstige vergunningsaanvragen?
De afstandsnorm wordt opgenomen in een nieuwe omzendbrief, die de huidige Omzendbrief OMV/2024/1 volledig vervangt. Let wel: een omzendbrief is geen wet of verordening. In theorie blijft een afwijking mogelijk, maar enkel mits een afdoende en goed onderbouwde motivering. In de praktijk zal de nieuwe richtlijn zwaar doorwegen in de beoordeling van toekomstige dossiers.
Wat betekent dit voor jouw project?
De beslissing van de Vlaamse regering heeft een belangrijke invloed op de haalbaarheid, locatiekeuze en vergunningsstrategie van nieuwe windprojecten. De experten van Embridge volgen deze ontwikkelingen op de voet en helpen je graag bij:
- het analyseren van de impact op jouw plannen
- de planologische onderbouwing van nieuwe projecten
- het voorbereiden en verdedigen van vergunningsaanvragen
Heb je vragen over jouw lopende of geplande windturbineproject? Of wens je ondersteuning bij het vergunningstraject?
Neem gerust contact op met het team van Embridge. We denken graag met je mee.
Andere interessante inzichten en projecten
Milieu
Uitnodiging gratis lunchsessie
Alles wat je moet weten over asbest in een halve dag!
05 juni 2025
—
1 minuut
Duurzaamheid
Duurzaamheid binnen Embridge
Bij Embridge zit duurzaamheid in ons DNA. Als milieuadviesbureau nemen we uiteraard ook zelf onze verantwoordelijkheid
27 mei 2025
—
5 minuten
Omgevingsveiligheid & procesveiligheid
Het belang van veiligheidsrapportage voor bedrijven met een hoog risico
OVR en SWA-VR zijn verplichte veiligheidsrapporten voor hogedrempel Seveso-inrichtingen. Ze zorgen voor inzicht, conformiteit en transparantie rond externe risico’s.
16 april 2025
—
3 minuten