01 juni 2025
—
13 minuten
Algemene voorwaarden
1. Definities
1.1. In deze algemene voorwaarden wordt begrepen onder:
i. ‘Dienstverlener’: Embridge Group NV of een met haar verbonden vennootschap (Embridge Belgium BV; M-tech Wallonie SRL; Feryn Milieuconsulenten BV; Adoplan BV; Embridge Nederland bv);
ii. ‘Opdrachtgever’: de contractant voor wie de Dienstverlener een opdracht uitvoert;
iii. ‘Opdracht’: de dienst(en) besteld door de Opdrachtgever;
iv. ‘Prijsaanbieding’: het schriftelijke document waarin de Dienstverlener aanbiedt
de opdracht voor de Opdrachtgever uit te voeren aan de opgenomen voorwaarden;
2. Toepassingsgebied
2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle prijsaanbiedingen, offertes en overeenkomsten
uitgaande van Embridge Group NV of één van haar dochtervennootschappen met betrekking tot goederen
en diensten van welke aard dan ook.
2.2. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, worden deze algemene voorwaarden geacht te zijn aanvaard door de Opdrachtgever, zelfs als ze in tegenspraak zijn met de eigen algemene of bijzondere voorwaarden van die Opdrachtgever die stellen dat ze voorrang hebben op de algemene voorwaarden van de Dienstverlener.
3. Voorwerp en totstandkoming van de overeenkomst
3.1. De prijsaanbieding is geldig gedurende 90 kalenderdagen, te rekenen vanaf de dag dat de prijsaanbieding aan de Opdrachtgever wordt bezorgd, tenzij anders schriftelijk is overeengekomen. De overeenkomst komt tot stand na schriftelijke of mondelinge aanvaarding van de prijsaanbieding door ‘iemand die gemachtigd is de Opdrachtgever te binden’.
3.2. Indien de geldigheidstermijn van voorgaande paragraaf verder loopt in een nieuw kalenderjaar, dan kan de Dienstverlener de offerteprijs indexeren conform art. 4.2. van deze algemene voorwaarden.
3.3. De aanvaarding van de prijsaanbieding impliceert de aanvaarding van alle modaliteiten door de Opdrachtgever, zoals opgenomen in de prijsaanbieding.
3.4. Indien de Dienstverlener diensten verleend voor de expliciete mondelinge of schriftelijke aanvaarding van de prijsaanbieding door de Opdrachtgever, wordt de overeenkomst geacht tot stand te zijn gekomen met toepassing van de voorwaarden zoals bepaald in de prijsaanbieding.
4. Prijs en betalingsmodaliteiten
4.1. Alle prijzen opgenomen in de prijsaanbieding zijn exclusief btw en andere belastingen opgelegd door de overheid.
4.2. De Dienstverlener heeft het recht om de prijzen en tarieven één keer per jaar, op 1 januari, te indexeren.
Dit zal gebeuren via de volgende formule: (herzieningscoëfficiënt (k)-1)*herzienbaar gedeelte
K = 1*gi/GI
GI = Gezondheidsindex op de dag van de bestelling van de diensten.
gi = Gezondheidsindex op de datum van indexering.
4.3. De toepasselijke uurtarieven zijn opgenomen in de prijsofferte.
4.4. Alle facturen zijn betaalbaar binnen een termijn van 30 kalenderdagen na datum van verzending, tenzij anders schriftelijk is overeengekomen. De betaling van facturen vindt plaats zonder aftrek, schuldvergelijking of opschorting om welke reden dan ook, met uitzondering van het geval waarin een kredietnota werd bezorgd door de Dienstverlener of ingeval in een juridische beslissing die kracht van gewijsde heeft werd geoordeeld dat de Opdrachtgever een tegenvordering heeft op de Opdrachtgever of een reden heeft voor opschorting van betaling.
4.5. Betwisting van facturen dient te gebeuren binnen een termijn van 15 kalenderdagen na datum van verzending van de factuur via aangetekende brief op het volgende adres: Herkenrodesingel 101, 3500 Hasselt of via mail op het volgende e-mailadres: boekhouding@embridge.be. Bij gebrek aan betwisting van de factuur binnen de vooropgestelde termijn, wordt de factuur geacht te zijn aanvaard door de Opdrachtgever.
4.6. Ingeval van niet-betaling binnen de termijn zoals vermeld in paragraaf 4.4. van deze algemene voorwaarden, is van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een interest van 1% per maand verschuldigd op het nog openstaande factuurbedrag. Bijkomend is van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 15% van het nog openstaande factuurbedrag, met een minimum van 75,00 EUR.
4.7. Ingeval de Opdrachtgever een consument is in de zin van artikel I.1., 2° WER is de Dienstverlener een interest verschuldigd van 1% per maand en een schadevergoeding van 15% van het nog openstaande factuurbedrag, met een minimum van 75,00 EUR ingeval de Opdrachtgever de Dienstverlener in gebreke heeft gesteld voor een contractuele fout en die ingebrekestelling door de Dienstverlener niet werd betwist binnen een termijn van 15 kalenderdagen na datum van verzending van de ingebrekestelling.
4.8. De kosten die door de Dienstverlener werden gemaakt voor de invordering van het openstaande factuurbedrag vallen integraal ten laste van de Opdrachtgever.
5. Verplichtingen van de opdrachtgever
5.1. De Opdrachtgever verbindt zich ertoe om tijdig en in elk geval voor het uitvoeren van de Opdracht, alle nuttige informatie te bezorgen aan de Dienstverlener die nodig is voor een goede uitvoering van de Opdracht. De Dienstverlener bezorgt hiertoe een lijst met te bezorgen informatie aan de Opdrachtgever. Een laattijdige aanlevering van de nodige informatie kan een invloed hebben op de vooropgestelde timing in de Prijsaanbieding.
5.2. De Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de bezorgde informatie. De Dienstverlener kan niet aansprakelijk worden gesteld voor fouten in de uitvoering van de Opdracht indien de bezorgde informatie door de Opdrachtgever foutief, onbetrouwbaar of onvolledig was.
5.3. Ingeval de bezorgde informatie foutief, onbetrouwbaar of onvolledig was en de Opdracht (deels) moet worden herzien door de Dienstverlener, zullen deze extra prestaties worden aangerekend op basis van het geldende uurtarief zoals weergegeven in paragraaf 4.3. van deze algemene voorwaarden. De Opdrachtgever zal hiervan schriftelijk op voorhand worden ingelicht.
5.4. De documenten, aantekeningen, correspondentie, etc. worden opgesteld in de taal van de regio waar het projectgebied zich bevindt. Een vertaling van de documenten naar een andere taal dient expliciet gevraagd te worden door de Opdrachtgever. De kosten van de vertaling zijn integraal ten laste van de Opdrachtgever.
5.5. De Opdrachtgever verzekert de toegang tot het projectgebied voor de Dienstverlener en de door haar aangestelde onderaannemers, met inbegrip van het voorzien van de nodige toelatingen en het dragen van de daaraan verbonden kosten.
6. De diensten
6.1. De diensten omvatten uitsluitend de diensten die expliciet in de Prijsaanbieding zijn opgenomen. Wijzigingen aan die diensten dienen schriftelijk te worden bevestigd door de Dienstverlener.
6.2. De uitvoering van de diensten houdt een middelenverbintenis in in hoofde van de Dienstverlener. Door de aanvaarding van de opdracht, verbindt de Dienstverlener zich ertoe de diensten naar beste weten en kennis te zullen uitvoeren met het oog op het bekomen van het gewenste resultaat. Bij de uitvoering van de opdracht treedt de Dienstverlener nooit op als wettelijke vertegenwoordiger van de Opdrachtgever.
6.3. De aanvang van de diensten wordt in onderling overleg bepaald met de Opdrachtgever en wordt opgenomen in de Prijsaanbieding. Alle termijnen die in de Prijsaanbieding worden opgenomen - met uitzondering van de betalingstermijnen die in de Prijsaanbieding worden opgenomen en zouden afwijken van artikel 4.4. - zijn indicatief en kunnen geen aanleiding geven tot een schadevergoeding in hoofde van de Dienstverlener of een ontbinding van de overeenkomst.
6.4. Tenzij een gegronde schriftelijke weigering wordt ingediend binnen een termijn van 15 kalenderdagen na oplevering van de diensten, worden de diensten geacht te zijn aanvaard door de Opdrachtgever.
6.5. Bij (gedeeltelijke) weigering van de diensten door de Opdrachtgever binnen de termijn zoals vermeld in paragraaf 6.4. van deze algemene voorwaarden, zal de Dienstverlener de nodige wijzigingen en/of aanvullingen aanbrengen, voor zover de weigering is gebaseerd op redelijke argumenten en niet voortkomt uit het aanleveren van foutieve, onvolledige of onbetrouwbare informatie door de Opdrachtgever zelf. Na het aanbrengen van de wijzigingen en/of aanvullingen, legt de Dienstverlener de diensten opnieuw voor aan de Opdrachtgever. Deze wijzigingen of aanpassingen brengen geen extra kosten met zich mee.
6.6. Ingeval van onterechte of ongerechtvaardigde weigering van de diensten, beschouwt de Dienstverlener de opdracht als afgerond. Wijzigingen en/of aanpassingen aan de diensten na afronding ervan, worden beschouwd als een wijziging en/of aanpassing van reeds geleverde diensten en geven recht op een bijkomende vergoeding conform de tarieven zoals bepaald in paragraaf 4.3. van deze algemene voorwaarden.
6.7. Ingeval van stopzetting of opschorting gedurende een periode van 90 dagen van een opdracht door de Opdrachtgever, worden de reeds gepresteerde diensten gefactureerd aan de Opdrachtgever. De Dienstverlener bezorgt hiertoe een overzicht van de reeds geleverde diensten. Bij een latere hervatting wordt de opdracht beschouwd als een nieuwe opdracht en wordt een nieuwe Prijsaanbieding opgemaakt door de Dienstverlener en bezorgd aan de Opdrachtgever.
6.8. Wijzigingen en/of aanpassingen aan opgeleverde diensten die geen voorwerp uitmaakten van een tijdige weigering zoals vermeld in paragraaf 6.5. van deze algemene voorwaarden, worden beschouwd als aanvullende prestaties en geven recht op een bijkomende vergoeding conform de tarieven zoals bepaald in paragraaf 4.3. van deze algemene voorwaarden.
6.9. Wijzigingen aan de opdracht tijdens de uitvoering ervan kunnen een impact hebben op de vooropgestelde timing zoals opgenomen in de Prijsaanbieding. Indien de opdracht in die mate wijzigt dat er sprake is van een nieuwe opdracht, zal de Opdrachtgever hiervan in kennis worden gesteld en zal een nieuwe Prijsaanbieding worden bezorgd aan de Opdrachtgever. Wijzigingen aan het project naar aanleiding van een wijziging in de wetgeving of rechtspraak of naar aanleiding van een opgelegde richtlijn door de administratie die niet kon worden voorzien door de Dienstverlener bij de aanvang van de opdracht, zullen worden aangerekend als extra prestaties conform de tarieven zoals vermeld in paragraaf 4.3. van deze algemene voorwaarden.
6.10. Elke dienst die niet expliciet het voorwerp uitmaakt van de prijsaanbieding, zal worden aangerekend conform de tarieven zoals vermeld in paragraaf 4.3. van deze algemene voorwaarden.
7. Onderaanneming
7.1. De Dienstverlener behoudt zich het recht voor om zijn diensten geheel of gedeeltelijk uit te besteden. De Dienstverlener zal de Opdrachtgever hiervan steeds voorafgaand in kennis stellen.
8. Eenzijdige opzegging van de overeenkomst
8.1. Bij eenzijdige opzegging van de overeenkomst door de Opdrachtgever is deze een vergoeding verschuldigd voor winstderving aan de Dienstverlener, waarvan het bedrag forfaitair wordt vastgesteld op 25% van het bedrag van de nog te verrichten diensten.
9. Aansprakelijkheid
9.1. De Dienstverlener heeft een verzekering afgesloten die zijn/haar beroepsaansprakelijkheid dekt. Op basis van deze polis is haar aansprakelijkheid gedekt tot 1.250.000,00 EUR per schadegeval. De aansprakelijkheid van de Dienstverlener, zowel contractueel als buitencontractueel, is beperkt tot het bedrag waarvoor deze beroepsmatig is verzekerd.
9.2. De Dienstverlener kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor schade die voortvloeit uit omstandigheden die buiten zijn/haar wil liggen (bijv. beslissingen van administraties, rechtscolleges, derden betrokken bij het project die geen onderaannemers zijn van de Dienstverlener, etc.).
9.3. De Dienstverlener kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor de niet-uitvoering, laattijdige uitvoering of gedeeltelijke uitvoering van de opdracht indien dit het gevolg is van omstandigheden buiten zijn/haar wil: het laattijdig aanleveren van informatie door de Opdrachtgever, niet-naleving van termijnen door administraties of overheden, wijzigingen in wet- en/of regelgeving. Deze lijst is niet limitatief. Indien een situatie van overmacht zich gedurende een ononderbroken periode van 120 dagen voortzet, kan de overeenkomst door zowel de Dienstverlener, als door de Opdrachtgever schriftelijk worden beëindigd, met dien verstande dat de reeds geleverde prestaties door de Dienstverlener zullen worden gefactureerd aan de Opdrachtgever.
9.4. Evenmin kunnen de hulppersonen van de Dienstverlener aansprakelijk worden gesteld voor enige schade, verlies of kosten die voortvloeien uit handelingen die buiten zijn/haar wil liggen, alsmede de in artikel 9.3 niet-exhaustief opgesomde gevallen. Deze uitsluiting van aansprakelijkheid geldt voor maar is niet beperkt tot medewerkers die in contractueel verband worden tewerkgesteld door de Dienstverlener en zijn aangesteld voor de uitvoering van diensten onder deze overeenkomst. De uitsluiting van aansprakelijkheid geldt ongeacht of de schade direct of indirect verband houdt met de uitvoering van de diensten voor de Opdrachtgever, tenzij de schade het gevolg is van opzet of grove nalatigheid van de Dienstverlener zelf.
10. Gegevensbescherming en -verwerking
10.1. De Dienstverlener informeert de Opdrachtgever dat hij zijn/haar persoonlijke gegevens verwerkt indien het om een natuurlijke persoon gaat, of de persoonlijke gegevens van zijn/haar vertegenwoordiger(s) indien het om een rechtspersoon gaat. Dit betreft de gegevens die door de opdrachtgever zijn overgemaakt in het kader van de uitvoering van de opdracht. Ze worden verwerkt voor zover noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst, de facturatie van de diensten, het bijhouden van de boekhouding om te kunnen voldoen aan de fiscale en juridische verplichtingen of in het legitieme belang van de opdrachtgever voor de uitvoering van de overeenkomst (inclusief in geval van geschillen). Voor meer informatie of voor het uitoefenen van zijn/haar rechten in het kader van de GDPR-wetgeving, kan de opdrachtgever zijn verzoek sturen naar het
volgende e-mailadres: boekhouding@embridge.be.
10.2. De Dienstverlener is door de Opdrachtgever gemachtigd om de opdracht of het project, alsook de naam van de opdrachtgever als referentie te vermelden op sociale media en ander promotiemateriaal. Deze referentie zal geen namen bevatten van natuurlijke personen waarmee de Dienstverlener contact heeft gehad (tenzij de bedrijfsnaam overeenkomt met de naam van de natuurlijke persoon), noch vertrouwelijke informatie, bedrijfsgeheimen of patenten vermelden. Publiek beschikbare informatie (bijv. persberichten) mogen door de Dienstverlener in ieder geval worden gebruikt.
10.3. De Dienstverlener en de Opdrachtgever, alsook hun werknemers, zijn verplicht tot geheimhouding met betrekking tot vertrouwelijke informatie die zij van elkaar ontvangen in het kader van de opdracht.
11. Eigendomsvoorbehoud en gebruiksrechten
11.1. Alle aan de Opdrachtgever opgeleverde diensten en goederen (studies, rapporten, etc.) blijven eigendom van de Embridge Group, totdat alle bedragen verschuldigd door de opdrachtgever in het kader van deze opdracht of een andere opdracht voor dezelfde opdrachtgever waarvoor reeds een ingebrekestelling werd gestuurd, alsook alle bedragen bedoeld in artikel 4.6. (4.7, 5.5 en 5.4 ) inclusief interesten en forfaitaire schadevergoeding, volledig aan Embridge Group zijn voldaan.
11.2. De gebruiksrechten van de geleverde goederen worden steeds verleend op voorwaarde dat de opdrachtgever de overeengekomen vergoeding, zoals beschreven in artikel 4 van deze algemene voorwaarden, volledig en tijdig betaalt.
11.3. De Opdrachtgever heeft het recht om de diensten en goederen te reproduceren voor intern gebruik van zijn eigen organisatie voor zover dit overeenstemt met het doel van de opdracht of het project en voor zover er steeds wordt verwezen naar Embridge Group als auteur van het document.
12. Nietigheid en afstand
12.1. De nietigheid of niet-afdwingbaarheid van één van de bepalingen van deze algemene voorwaarden, heeft niet de nietigheid van alle algemene voorwaarden tot gevolg. In voorkomend geval zoeken de partijen naar een geldige oplossing die aansluit bij de oorspronkelijke bedoeling van de nietige bepaling.
12.2. Het loutere feit dat één van de partijen op een bepaald ogenblik geen gebruik maakt van één van de bepalingen van deze voorwaarden, kan niet geïnterpreteerd worden als een afstand van het recht om dezelfde bepaling op een later tijdstip in te roepen.
13. Bemiddeling, bevoegde rechtbank en toepassing recht
13.1. In geval van een geschil betreffende de gesloten overeenkomst, verbinden de partijen zich ertoe alles in het werk te stellen om een minnelijke schikking tot stand te brengen.
13.2. Elk geschil dat niet resulteert in een minnelijke schikking, valt onder de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement waar de zetel van de Dienstverlener is gevestigd (Brussel) en is onderworpen aan het Belgische recht.