22 août 2024

12 minutes

Algemene voorwaarden BE

1. Definities

1.1. In deze algemene voorwaarden wordt begrepen onder:
i. ‘Dienstverlener’: M-tech Group NV of een met haar verbonden vennootschap
M-tech Omgeving BV; M-tech Wallonie SRL; Feryn Milieuconsulenten BV; M-tech
Nederland bv);
ii. ‘Opdrachtgever’: De contractant voor wie de Dienstverlener een opdracht
uitvoert;
iii. ‘Opdracht’: de dienst(en) besteld door de Opdrachtgever;
iv. ‘Prijsaanbieding’: het schriftelijke document waarin de Dienstverlener aanbiedt
de opdracht voor de Opdrachtgever uit te voeren aan de opgenomen voorwaarden;

2. Toepassingsgebied

2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle prijsaanbiedingen, off ertes en
overeenkomsten uitgaande van M-tech Group NV of één van haar dochtervennootschappen met
betrekking tot goederen en diensten van welke aard ook.
2.2. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, worden deze algemene voorwaarden geacht te
zijn aanvaard door de Opdrachtgever, zelfs als ze in tegenspraak zijn met de eigen algemene of
bijzondere voorwaarden van die Opdrachtgever die stellen dat ze voorrang hebben op de
algemene voorwaarden van de Dienstverlener.

3. Voorwerp en totstandkoming van de overeenkomst

3.1. De prijsaanbieding is geldig gedurende 90 kalenderdagen, te rekenen vanaf de dag dat de
prijsaanbieding aan de Opdrachtgever wordt bezorgd, tenzij anders schriftelijk is
overeengekomen. De overeenkomst komt tot stand na schriftelijke of mondelinge aanvaarding van
de prijsaanbieding door de Opdrachtgever.
3.2. Indien de geldigheidstermijn van voorgaande paragraaf verder loopt in een nieuw kalenderjaar,
dan kan de Dienstverlener de off erteprijs indexeren conform art. 4.2. van deze algemene
voorwaarden.
3.3. De aanvaarding van de prijsaanbieding impliceert de aanvaarding van alle modaliteiten door
de Opdrachtgever, zoals opgenomen in de prijsaanbieding.
3.4. Indien de Dienstverlener diensten verleend voor de expliciete mondelinge of schriftelijke
aanvaarding van de prijsaanbieding door de Opdrachtgever, wordt de overeenkomst geacht tot stand te zijn gekomen met toepassing van de voorwaarden zoals bepaald in de prijsaanbieding.

4. Prijs en betalingsmodaliteiten

4.1. Alle prijzen opgenomen in de prijsaanbieding zijn exclusief btw en andere belastingen opgelegd door de overheid.
4.2. De Dienstverlener heeft het recht om de prijzen en tarieven één keer per jaar, op 1 januari, te
indexeren. Dit zal gebeuren via de volgende formule: (herzieningscoëffi ciënt (k)-1)*herzienbaar
gedeelte
K = 1*gi/GI
GI = Gezondheidsindex op de dag van de bestelling van de diensten.
gi = Gezondheidsindex op de datum van indexering.
4.3. De toepasselijke uurtarieven zijn opgenomen in de prijsoff erte.
4.4. Alle facturen zijn betaalbaar binnen een termijn van 30 kalenderdagen na datum van
verzending, tenzij anders schriftelijk is overeengekomen. De betaling van facturen vindt plaats
zonder aftrek, schuldvergelijking of opschorting om welke reden dan ook, met uitzondering van
het geval waarin een kredietnota werd bezorgd door de Dienstverlener of ingeval in een juridische
beslissing die kracht van gewijsde heeft werd geoordeeld dat de Opdrachtgever een
tegenvordering heeft op de Opdrachtgever of een reden heeft voor opschorting van betaling.
4.5. Betwisting van facturen dient te gebeuren binnen een termijn van 15 kalenderdagen na datum
van verzending van de factuur via aangetekende brief op het volgende adres:
Herkenrodesingel 101, 3500 Hasselt of via mail op het volgende e-mailadres:
boekhouding@embridgemtechgroup.be. Bij gebrek aan betwisting van de factuur binnen de
vooropgestelde termijn, wordt de factuur geacht te zijn aanvaard door de Opdrachtgever.
4.6. Ingeval van niet-betaling binnen de termijn zoals vermeld in paragraaf 4.4. van deze algemene
voorwaarden, is van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een interest van 1%
per maand verschuldigd op het nog openstaande factuurbedrag. Bijkomend is van
rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding
verschuldigd van 15% van het nog openstaande factuurbedrag, met een minimum van 75,00 EUR.
4.7. Ingeval de Opdrachtgever een consument is in de zin van artikel I.1., 2° WER is de
Dienstverlener een interest verschuldigd van 1% per maand en een schadevergoeding van 15%
van het nog openstaande factuurbedrag, met een minimum van 75,00 EUR ingeval de Opdrachtgever
de Dienstverlener in gebreke heeft gesteld voor een contractuele fout en die ingebrekestelling
door de Dienstverlener niet werd betwist binnen een termijn van 15 kalenderdagen na datum van
verzending van de ingebrekestelling.
4.8. De kosten die door de Dienstverlener werden gemaakt voor de invordering van het
openstaande factuurbedrag vallen integraal ten laste van de Opdrachtgever.

5. Verplichtingen van de opdrachtgever

5.1. De Opdrachtgever verbindt zich ertoe om tijdig en in elk geval voor het uitvoeren van de
Opdracht, alle nuttige informatie te bezorgen aan de Dienstverlener die nodig is voor een goede
uitvoering van de Opdracht. De Dienstverlener bezorgt hiertoe een lijst met te bezorgen informatie
aan de Opdrachtgever. Een laattijdige aanlevering van de nodige informatie kan een invloed
hebben op de vooropgestelde timing in de Prijsaanbieding.
5.2. De Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van
de bezorgde informatie. De Dienstverlener kan niet aansprakelijk worden gesteld voor fouten in de
uitvoering van de Opdracht indien de bezorgde informatie door de Opdrachtgever foutief,
onbetrouwbaar of onvolledig was.
5.3. Ingeval de bezorgde informatie foutief, onbetrouwbaar of onvolledig was en de Opdracht
(deels) moet worden herzien door de Dienstverlener, zullen deze extra prestaties worden
aangerekend op basis van het geldende uurtarief zoals weergegeven in paragraaf 4.3. van deze
algemene voorwaarden. De Opdrachtgever zal hiervan schriftelijk op voorhand worden ingelicht.
5.4. De documenten, aantekeningen, correspondentie, etc. worden opgesteld in de taal van de
regio waar het projectgebied zich bevindt. Een vertaling van de documenten naar een andere taal
dient expliciet gevraagd te worden door de Opdrachtgever. De kosten van de vertaling zijn integraal
ten laste van de Opdrachtgever.
5.5. De Opdrachtgever verzekert de toegang tot het projectgebied voor de Dienstverlener en de
door haar aangestelde onderaannemers, met inbegrip van het voorzien van de nodige toelatingen
en het dragen van de daaraan verbonden kosten.

6. De diensten

6.1. De diensten omvatten uitsluitend de diensten die expliciet in de Prijsaanbieding zijn opgenomen.
Wijzigingen aan die diensten dienen schriftelijk te worden bevestigd door de Dienstverlener.
6.2. De uitvoering van de diensten houdt een middelenverbintenis in in hoofde van de Dienstverlener.
Door de aanvaarding van de opdracht, verbindt de Dienstverlener zich ertoe de diensten
naar beste weten en kennis te zullen uitvoeren met het oog op het bekomen van het gewenste
resultaat. Bij de uitvoering van de opdracht treedt de Dienstverlener nooit op als wettelijke
vertegenwoordiger van de Opdrachtgever.
6.3. De aanvang van de diensten wordt in onderling overleg bepaald met de Opdrachtgever en
wordt opgenomen in de Prijsaanbieding. Alle termijnen die in de Prijsaanbieding worden opgenomen
zijn indicatief en kunnen geen aanleiding geven tot een schadevergoeding in hoofde van de
Dienstverlener of een ontbinding van de overeenkomst.
6.4. Tenzij een gegronde schriftelijke weigering wordt ingediend binnen een termijn van 15
kalenderdagen na oplevering van de diensten, worden de diensten geacht te zijn aanvaard door
de Opdrachtgever.
6.5. Bij (gedeeltelijke) weigering van de diensten door de Opdrachtgever binnen de termijn
zoals vermeld in paragraaf 6.4. van deze algemene voorwaarden, zal de Dienstverlener de nodige
wijzigingen en/of aanvullingen aanbrengen, voor zover de weigering is gebaseerd op redelijke
argumenten en niet voortkomt uit het aanleveren van foutieve, onvolledige of onbetrouwbare
informatie door de Opdrachtgever zelf. Na het aanbrengen van de wijzigingen en/of aanvullingen,
legt de Dienstverlener de diensten opnieuw voor aan de Opdrachtgever. Deze wijzigingen of
aanpassingen brengen geen extra kosten met zich mee.
6.6. Ingeval van onterechte of ongerechtvaardigde weigering van de diensten, beschouwt de
Dienstverlener de opdracht als afgerond. Wijzigingen en/of aanpassingen aan de diensten na
afronding ervan, worden beschouwd als een wijziging en/of aanpassing van reeds geleverde diensten
en geven recht op een bijkomende vergoeding conform de tarieven zoals bepaald in paragraaf
4.3. van deze algemene voorwaarden.
6.7. Ingeval van stopzetting of opschorting gedurende een periode van 90 dagen van een opdracht
door de Opdrachtgever, worden de reeds gepresteerde diensten gefactureerd aan de
Opdrachtgever. De Dienstverlener bezorgt hiertoe een overzicht van de reeds geleverde diensten.
Bij een latere hervatting wordt de opdracht beschouwd als een nieuwe opdracht en wordt een
nieuwe Prijsaanbieding opgemaakt door de Dienstverlener en bezorgd aan de Opdrachtgever.
6.8. Wijzigingen en/of aanpassingen aan opgeleverde diensten die geen voorwerp uitmaakten van
een tijdige weigering zoals vermeld in paragraaf 6.5. van deze algemene voorwaarden, worden
beschouwd als aanvullende prestaties en geven recht op een bijkomende vergoeding conform de
tarieven zoals bepaald in paragraaf 4.3. van deze algemene voorwaarden.
6.9. Wijzigingen aan de opdracht tijdens de uitvoering ervan kunnen een impact hebben op de
vooropgestelde timing zoals opgenomen in de Prijsaanbieding. Indien de opdracht in die
mate wijzigt dat er sprake is van een nieuwe opdracht, zal de Opdrachtgever hiervan in kennis
worden gesteld en zal een nieuwe Prijsaanbieding worden bezorgd aan de Opdrachtgever.
Wijzigingen aan het project naar aanleiding van een wijziging in de wetgeving of rechtspraak of
naar aanleiding van een opgelegde richtlijn door de administratie die niet kon worden voorzien
door de Dienstverlener bij de aanvang van de opdracht, zullen worden aangerekend als extra
prestaties conform de tarieven zoals vermeld in paragraaf 4.3. van deze algemene voorwaarden.
6.10. Elke dienst die niet expliciet het voorwerp uitmaakt van de prijsaanbieding, zal worden aangerekend
conform de tarieven zoals vermeld in paragraaf 4.3. van deze algemene voorwaarden.

7. Onderaanneming

7.1. De Dienstverlener behoudt zich het recht voor om zijn diensten geheel of gedeeltelijk uit te
besteden. De Dienstverlener zal de Opdrachtgever hiervan steeds voorafgaand in kennis stellen.

8. Eenzijdige opzegging van de overeenkomst

8.1. Bij eenzijdige opzegging van de overeenkomst door de Opdrachtgever is deze een vergoeding
verschuldigd voor winstderving aan de Dienstverlener, waarvan het bedrag forfaitair wordt
vastgesteld op 25% van het bedrag van de nog te verrichten diensten.

9. Aansprakelijkheid

9.1. De Dienstverlener heeft een verzekering afgesloten die zijn/haar beroepsaansprakelijkheid
dekt. Op basis van deze polis is haar aansprakelijkheid gedekt tot 1.250.000,00 EUR per
schadegeval. De aansprakelijkheid van de Dienstverlener, zowel contractueel als
buitencontractueel, is beperkt tot het bedrag waarvoor deze beroepsmatig is verzekerd.
9.2. De Dienstverlener kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor schade die voortvloeit
uit omstandigheden die buiten zijn/haar wil liggen (bijv. beslissingen van administraties, rechtscolleges,
derden betrokken bij het project die geen onderaannemers zijn van de Dienstverlener, etc.).
9.3. De Dienstverlener kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor de niet-uitvoering,
laattijdige uitvoering of gedeeltelijke uitvoering van de opdracht indien dit het gevolg is van
omstandigheden buiten zijn/haar wil: het laattijdig aanleveren van informatie door de Opdrachtgever,
niet-naleving van termijnen door administraties of overheden, wijzigingen in wet- en/of
regelgeving. Deze lijst is niet limitatief. Indien een situatie van overmacht zich gedurende een
ononderbroken periode van 120 dagen voortzet, kan de overeenkomst door zowel de Dienstverlener,
als door de Opdrachtgever schriftelijk worden beëindigd, met dien verstande dat de reeds
geleverde prestaties door de Dienstverlener zullen worden gefactureerd aan de Opdrachtgever.

10. Gegevensbescherming en -verwerking

10.1. De Dienstverlener informeert de Opdrachtgever dat hij zijn/haar persoonlijke gegevens
verwerkt indien het om een natuurlijke persoon gaat, of de persoonlijke gegevens van zijn/haar
vertegenwoordiger(s) indien het om een rechtspersoon gaat. Dit betreft de gegevens die door
de opdrachtgever zijn overgemaakt in het kader van de uitvoering van de opdracht. Ze worden
verwerkt voor zover noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst, de facturatie van de
diensten, het bijhouden van de boekhouding om te kunnen voldoen aan de fi scale en juridische
verplichtingen of in het legitieme belang van de opdrachtgever voor de uitvoering van de
overeenkomst (inclusief in geval van geschillen). Voor meer informatie of voor het uitoefenen van
zijn/haar rechten in het kader van de GDPR-wetgeving, kan de opdrachtgever zijn verzoek sturen
naar het volgende e-mailadres: boekhouding@mtechgroup.be.
10.2. De Dienstverlener is door de Opdrachtgever gemachtigd om de opdracht of het project,
alsook de naam van de opdrachtgever als referentie te vermelden op sociale media en ander
promotiemateriaal. Deze referentie zal geen namen bevatten van natuurlijke personen waarmee
de Dienstverlener contact heeft gehad (tenzij de bedrijfsnaam overeenkomt met de naam van de
natuurlijke persoon), noch vertrouwelijke informatie, bedrijfsgeheimen of patenten vermelden.
Publiek beschikbare informatie (bijv. persberichten) mogen door de Dienstverlener in ieder geval
worden gebruikt.
10.3. De Dienstverlener en de Opdrachtgever, alsook hun werknemers, zijn verplicht tot
geheimhouding met betrekking tot vertrouwelijke informatie die zij van elkaar ontvangen in het
kader van de opdracht.

11. Eigendomsvoorbehoud en gebruiksrechten

11.1. Alle aan de Opdrachtgever opgeleverde diensten en goederen (studies, rapporten, etc.) blijven
eigendom van de M-tech Group, totdat alle bedragen verschuldigd door de opdrachtgever in
het kader van deze opdracht of een andere opdracht voor dezelfde opdrachtgever waarvoor reeds
een ingebrekestelling werd gestuurd, alsook alle bedragen bedoeld in artikel 4.6. (4.7, 5.5 en 5.4 )
inclusief interesten en forfaitaire schadevergoeding, volledig aan M-tech Group zijn voldaan.
11.2. De gebruiksrechten van de geleverde goederen worden steeds verleend op voorwaarde dat
de opdrachtgever de overeengekomen vergoeding, zoals beschreven in artikel 4 van deze algemene
voorwaarden, volledig en tijdig betaalt.
11.3. De Opdrachtgever heeft het recht om de diensten en goederen te reproduceren voor intern
gebruik van zijn eigen organisatie voor zover dit overeenstemt met het doel van de opdracht of het
project en voor zover er steeds wordt verwezen naar M-tech Group als auteur van het document.

12. Nietigheid en afstand

12.1. De nietigheid of niet-afdwingbaarheid van één van de bepalingen van deze algemene
voorwaarden, heeft niet de nietigheid van alle algemene voorwaarden tot gevolg. In voorkomend
geval zoeken de partijen naar een geldige oplossing die aansluit bij de oorspronkelijke bedoeling
van de nietige bepaling.
12.2. Het loutere feit dat één van de partijen op een bepaald ogenblik geen gebruik maakt van één
van de bepalingen van deze voorwaarden, kan niet geïnterpreteerd worden als een afstand van het
recht om dezelfde bepaling op een later tijdstip in te roepen.

13. Bemiddeling, bevoegde rechtbank en toepassing recht

13.1. In geval van een geschil betreff ende de gesloten overeenkomst, verbinden de partijen zich
ertoe alles in het werk te stellen om een minnelijke schikking tot stand te brengen.
13.2. Elk geschil dat niet resulteert in een minnelijke schikking, valt onder de exclusieve
bevoegdheid van de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement waar de zetel van de Dienstverlener
is gevestigd (Brussel) en is onderworpen aan het Belgische recht.